Distans: 68,3 nm
Ensenada,
Baja California
Hola Mexiko! Går inte att ta miste på att vi nu är i Mexiko

Större flagga har vi nog aldrig sett.

17 januari 2013
Perfekt tidpunkt, klockan är 8.15 och hamnkontoret är öppet. Anropar Baja Naval
Båtvarv & Marina på VHF:en och får en kajplats.

Lägger till, strax efter kommer Artodo och ger oss nycklar till grinden. Han säger att
chefen inte är på plats, så vi kan vänta till sena eftermiddagen eller till i morgonbitti med
att lämna uppgifter om oss och båten, likaså att klarera in för vi har 48 timmar på oss.
Lägger oss och vilar ett par timmar, sedan spolas båten ren från salt. Därefter går vi ut en
sväng på sta´n.
Båtgrannarna är ett ungt amerikanskt par, Dawn, Brian och hunden Odo. Vi ser och hör
när husse säger till hunden “hämta matskålen!” och han gör det så glatt, sedan säger han
“hämta vattenskålen!” och han är lika duktig och stolt varje gång. Paret frågar vad vi har
för planer till kvällen och vi säger att vi ska gå ut och äta. Dom undrar om vi kan ha
sällskap och det kan vi naturligtvis. Dawn och Brian har varit här några veckor och tar
med oss till en restaurang som dom gillar. Vi gillar också den, maten och framförallt
sällskapet. Har en mycket trevlig kväll och den avslutas med att dom bjuder oss på
middagen, det var en överraskning. Vi kan inte bjuda igen nu, kanske vid ett senare
tillfälle, för dom seglar vidare söderut imorgon.

18 januari 2013

På morgonen går vi till hamnkontoret och den trevlige Rogelio tar våra uppgifter och
ordnar med alla papper som vi ska ha med oss vid inklareringen. Alla myndigheterna
finns i samma byggnad + en bank. “Räkna med att det tar ca 40 min.”, säger han.
Vi begär också en offert för att ta upp båten på varvet, rengöring och bottenmålning.

Vi traskar bort till tjänstemännen, 10 minuters gångväg. Först går vi till immigration,
sedan till banken/betalning, immigration för att visa kvittot, hamnmyndigheten, banken, hamnmyndigheten, tullen, banken och till slut tullen igen. Det var ju himla skönt att
banken fanns i samma byggnad. Detta tog ca 1 timme och under tiden som vi var där
kom Brian för att klarera ut, men han fick vända tillbaka till båten för att skriva en
resplan. Han kommer tillbaka innan vi är färdiga och vi kommer överens om att göra
sällskap till marinan eftersom detta bara ska ta några minuter. Det drar ut på tiden, så vi
kommer överens om att träffas vid båtarna i stället. När vi kommer till båten blir Odo så
glad, hälsar och springer sedan hämtar sin vattenskål och ger oss den. Tack vare att vi såg
vad han gjorde igår, så förstod vi genast vinken. Efter en timme kommer Brian och Dawn
tillbaka  och en stund senare seglar dom vidare.

22 januari 2013

Idag fick vi en offert från varvet och beslutade att ta upp båten. Varvet har mycket gott
renommé, det förstår vi när vi ser hur effektivt arbetena utförs och hur välskött
varvsområdet är, inte minsta skräp ligger på marken..

25 januari 2013
Ensenada är den tredje största staden på halvön Baja California, ca 280.000 invånare.
Människorna är mycket vänliga och hjälpsamma och ett lugn råder i staden. Många av
dem talar engelska och det underlättar, eftersom vår spanska inte är mycket att skryta
med. På tisdagar och lördagar anländer kryssningsfartyg och då blir det febril aktivitet
bland försäljarna på gator och torg inför besöken.

Befolkningen utgörs av en kosmopolitisk sammansättning, flera etniska grupper och
nationaliteter. Många kanadensare och amerikanare bosätter sig här som pensionärer, en
hel del ombord på sina båtar.
Här finns också flest forskare per capita i Latinamerika, med fokus på de marina
vetenskaperna.
Typiska rätter i Ensenada är fisktacos, som har sitt ursprung i staden, räktacos och
fiskrätten ceviche. Smaskens!

30 januari 2013

Idag gäller Ruta del Vino och vi åker med Alfonso till vindistriktet Valle de Guadalupe.
Först kommer vi till vingården Alximia där han arbetar, en liten anläggning i en mycket
vacker byggnad som ännu inte är färdigbyggd. En magisk och miljövänlig byggnad.

Vingården har skapats av en matematiker och forskare som arbetar på ett av
universiteten i Ensenada. Han beslöt att kalla gården Alximia efter ordet alkemi.
Vinflaskorna är märkta med symbolen, fyra cirklar, som representerar de fyra elementen
jord, vatten, vind och eld.  Vintillverkning pågår och vi fick provsmaka de olika vinerna.

Därefter åkte vi till en av de första etablerade i det här området, stora Monte Xanic.
Den första vingården var familjen Molokans, invandrare från Ryssland.

Alfonso visar vintillverkning i stor skala.

Vi avslutar med ett besök på det nybyggda vinmuseet. Det var första gången som
Alfonso var där och det var bra för oss att han var med, för allt stod på spanska.
På väg ut påpekade han för personalen att det kanske vore bra att ha information på
engelska också, eftersom det kommer många turister till området.

3 februari 2013
Even, norrmannen som vi träffade i San Diego, anlände igår och ligger med sin båt
S/Y Fri i en närliggande marina. Han kom cyklande och vi hade en hyggelig och
morsom e.m. ombord. Cykla blir det nog inte så mycket av förresten, för Even har en
elcykel.

7 februari 2013
Idag börjar karnevalen som kommer att pågå under 6 dagar. Det finns hur många
salustånd som helst med mat, dricka, öl m.m. Många går omkring och säljer allt från
ballonger, majskolvar till rosa och blå sockervadd.

Musik hörs överallt och det här bandet gillar The Beatles och hade den yngsta
bandmedlemmen!

Lite frusna gick vi tillbaka till båten, en promenad på några minuter. Det är fortfarande
ovanligt kallt här och i södra Kalifornien. Många som vi talat med, säger att dom aldrig
upplevt något liknande. På nätterna och innan solen gått upp är det bara ett par plusgrader.

8 februari 2013
Dags för upptagning på varvet. Vattnet är aldrig stilla i marinan p.g.a. surge, båtarna
gungar oupphörligt, hit och dit, upp och ner,... I samband med upptagning så är det
alltid flera män från varvet som hjälper till. Vi skulle dessutom lägga till med aktern i
dockan.

När man tar upp båtar stänger man av strandpromenaden under tiden och strax därefter
är man inne på varvsområdet.

Väl uppe på varvet, upptäckte vi att en av plattorna som masten är jordad till, för att
minska skador vid ett eventuellt åsknedslag, var borta! Som tur var så satt bulten kvar,
annars hade det kunnat sluta illa. Utan bult hade det varit ett hål i botten!Ombord är allt stilla, inte en vågrörelse, ändå känner man att det gungar lite efter tiden
vid kaj.

9 februari 2012

Fick e-post från banken angående de falska uttagen på Mastercard i november förra året.
Fick ganska omgående pengarna insatta på vårt konto och trodde att ärendet var
avslutat, men icke sa' Nicke. Nu var två kvitton på uttagen med falsk underskrift
bifogade. För att pengarna inte ska återtas måste ett intyg skrivas under och i vilket man motsätter sig det hela. Intyget ska vara banken tillhanda inom 10 dagar! Vad göra när
man befinner sig i Mexico och postgången inte är den bästa. Jo, som alla andra, skicka
brevet med någon som reser över gränsen till Kalifornien. Vi hade tur, för ett
amerikanskt par som vi träffat på varvet, ska åka dit om några dagar och tar brevet med
sig.

På e.m. startade karnevalståget. Dom första som kom dånande var ett stort antal motorcykelgäng. Därefter följde olika grupper med dansare och musiker.

Stämningen var på topp och musik ljöd från alla håll och kanter.

13 februari 2013
De nya plattorna (jordning) är på plats och nu väntar vi på en beställning av anoder till
kylboxen. För övrigt är allt klart, rengöring, målning och vaxning.

Karnevalen är slut och det är så gott som folktomt och tystnad råder,

bara renhållningsarbetarna är vakna.

15 februari 2013
Innan avfärd från Ensenada måste man först gå till hamnkapten och få några dokument,
sedan går man till immigration och får dem stämplade. Går tillbaka till hamnkaptenen,
som i sin tur också sätter sin stämpel på dem och behåller en kopia.
Detta är kostnadsfritt på vardagar men på lördagar och söndagar får man betala
övertidsersättning. Nu har vi 48 timmar på oss att lämna Ensenada och det är helt enligt
våra planer. Därefter behöver man bara kontakta hamnkapten per VHF för att checka in
och ut i hamnarna och uppge båtnamn, signal och besättning.
Vi har tillåtelse att stanna i Mexico ett halvår, sedan kan man söka för ytterligare ett
halvår i taget. Ladyn får stanna 10 år!

16 februari 2013
På morgonen sjösatte vi damen och en liten stund senare låg vi vid vår plats. Då kom
två killar från varvet för att rengöra båten! Vi tackade så mycket för erbjudandet men sa'
att vi kunde göra det. Vi instämmer med andra som tycker att all personal är toppen,
utför sina åtaganden mycket bra, är glada och trevliga. Man kunde ställa klockan efter
dem, kl. 8.00 var dom på plats och började jobba, kl.13.00 gick alla på lunch, kl.13.30
kom dom ut på varvsområdet och spelade volleyboll och skrattsalvorna ljöd. Kl. 14.00
var alla på plats igen och jobbade till kl. 17.00. På lördagar slutade dom kl. 14.00 (ingen
lunch) och var lediga på söndagar.
Kvällen avslutades på en restaurant, tillsammans med Even fra Norge.

17 februari 2013
Kastar loss på morgonen. Mestadels går vi för motor, förutom några timmar under
dagarna då vi hade nordvästlig vind 6-7 m/s. Många knölvalar såg vi under färden.

Distans: 295 nm
Tid: 56,5 tim.
Bahia Tortugas,
Baja California Sur
19 februari 2013
Vid inloppet till Bahia Tortugas är det tre valar för över och vi saktar ner tills dom
simmat ut en bit. Jose' möter upp oss i sin båt och och anvisar en plats där det är
lämpligt att ankra.

Han talar om att han säljer diesel, vatten och kör båttaxi. Det var inte de bästa
förhållanden att ta sig iland med jollen, så det var en fördel att ha tillgång till taxi.
I viken ligger också några amerikanare och en jugoslav.

Tar en tur på sta'n och passar på att handla.

Det finns flera små mataffärer på den lilla ort, hittar man inte vad man ska ha i en, är
det bara att gå till nästa och då har dom kanske varan ifråga. Här, liksom i Ensenada,
kör det runt bilar och tutar (som glassbilarna hemma) och säljer dunkar med drickbart
vatten.

22 februari 2013
Det var en mexikan, en jugoslav och en svensk. Svensken ber att få åka iland med
mexikanaren, då ropar jugoslaven på mexikanaren, ger honom 20 pesos och säger ”köp
20 bröd!”, mexikanaren tittar på mynten och säger ”Vad!?” Jugoslaven hämtar ett bröd
och visar mexikanaren som fortfarande ser ut som ett frågetecken. Svensken säger ”vi
kan köpa!”. På väg mot stranden säger mexikanaren ”jag är ingen bagare, jag jobbar på bunkerkajen”. Till saken hör att jugoslaven fick 5 bröd för sina pesos och mexikanaren
skrattar gott när vi överlämnar bröden.

23 februari 2013

Lättar ankar på morgonen och precis som när vi kom, ser vi många valar några
båtlängder framför fören.
Underbar segling med förlig vind. Då kan man koppla av och läsa om platser som vi
eventuellt kommer att besöka, när vi har rundat kapet.

Första natten blir lite jobbig när vinden ökar till 12-13 m/s och vågorna tornar upp sig.
Toppnotering 11 knop. Mot slutet av seglatsen mojnar vinden och vi går för motor dom